Ontdek je sterke punten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Karin Meer - WaarBenJij.nu Ontdek je sterke punten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Karin Meer - WaarBenJij.nu

Ontdek je sterke punten

Door: Karin van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Karin

06 Oktober 2015 | Nederland, Groningen

Laatst kwam ik een insteek tegen die me erg inspireert. Dit komt uit het boek Ontdek je sterke punten van Marcus Buckingham en Donald O. Clifton (zie foto). Het gaat erover dat je je beter op je sterke punten kan focussen dan op je zwakke. Niet alleen omdat het minder confronterend is, maar omdat je er meer in kunt groeien en meer plezier uit haalt. Dit is hét recept om te schitteren in waar jíj goed in bent. En als je mensen om je heen verzamelt die je aanvullen, haal je het beste in elkaar naar boven en sta je versteld van de mooie dingen die zullen gebeuren.

Als voorbeeld kun je denken aan een kind dat met rapport bij zijn ouders komt. Er staan twee 9-ens, een 8 en een 5 op. “Hoe kan je dat nou gebeuren? Misschien moet je maar op bijles.” Mooi geval van focussen op zwakke punten.

Een situatie waar het anders is aangepakt is een creatief team waar mensen met veel ideeën zich kunnen uitleven op nieuwe concepten en mensen met een meer strategisch inzicht kiezen de handigste optie. Het team komt met de mooiste plannen en maakt daarmee de beste keuzes. Daar kunnen andere teams amper tegen op. En het mooiste is, iedereen voelt zich gewaardeerd, beleeft plezier en bouwen hun specialistische vaardigheden nog verder uit voor een volgend project.

Best leuk, nietwaar? Jullie kennen de nieuwsgierige Karin misschien wel, dus ik ben gaan uitzoeken wat mijn 5 sterkste thema’s zijn.

Dat zijn:
- Actiegerichtheid
- Strategisch
- Innemendheid (winning over others in het Engels)
- Ideeënvorming
- Empathie

Goh, dat verklaart waarom ik liever nieuwe dingen ondernam dan alweer hetzelfde riedeltje zou afspelen. Het verklaart dat het me zo veel moeite kostte om braaf mijn huiswerk te maken in plaats van spontaan op bezoek te gaan bij familie. Dit verklaart waarom ik altijd de eerste ben om in actie te komen terwijl anderen nog motivatie zoeken of een plan van aanpak maken.

Allemaal heel leuk, maar wat doe ik daar mee?

Ik zag in dat dit ervoor kan zorgen dat ik tot mijn recht kom in de wereld om mij heen, dat ik goed uit de verf zal komen en dat hoe meer ik hierin investeer, hoe blijer en beter ik word. Hoe mooi is dat? Na al die jaren aan frustrerend ploeteren aan gedisciplineerd werken, mezelf in een keurslijf passen en geduldig zijn, mag ik eindelijk doen wat goed voelt. Eindelijk mezelf in nieuwe avonturen gooien, nieuwe mensen ontmoeten alsof er geen morgen bestaat, en nieuwe ideeën bedenken om mijn missie tot een succes te maken. Een succes dat bij mij past!

Karin

Karins coaching. Dat is de naam waaronder ik mijn nieuwe avontuur ben begonnen. Gezien ik nog geen site heb om jullie over mijn gedachten, ontwikkelingen en stappen op de hoogte te houden, doe ik dat via deze (bekende) weg. Met mijn bedrijfje wil ik mental coaching en weerbaarheidscursussen gaan geven. Op die manier wil ik mensen weer laten stralen!

Actief sinds 29 Sept. 2015